Social media in het onderwijs; andere regels dan privé

Scholen zijn in veelvoud aanwezig op online platforms als Facebook, Twitter en WhatsApp. Social media zijn dan ook een snel middel om informatie te delen. Voor het onderwijs gelden echter wel andere spelregels als het gaat om social media. Van iemand die in het onderwijs werkt, wordt een hoog moreel besef verwacht. Zodra er discussie ontstaat over een post of over privacy, zeker als het gaat over kinderen, slaat de balans vaker negatief door voor de docent of onderwijsondersteuner. Met onderstaande tips wordt de inzet van social media fun, feitelijk en functioneel!

Tip 1: Gebruik als MR de bestaande sociale media van de school. Ouders en leerlingen verbinden zich dan met de school en niet met de persoon van een leraar of onderwijsondersteuner.

Tip 2: Als je gebruikmaakt van sociale media, stem de uitingen af op het platform. Zo is Facebook minder geschikt om notulen te verspreiden, maar wel goed om de opkomst naar een vergadering te bevorderen of een succes te delen.

Tip 3: Ga geen discussie aan! De ‘homo digitalis mobilis’, ofwel de digitale mobiele mens, gedraagt zich online vaak anders dan offline. Door het gemak van direct (anoniem) reageren, kan er snel een felle discussie ontstaan. Ga daar niet in mee. Ontstaat er toch een discussie? Kies dan als MR een lijn hoe in deze situaties te reageren. In de sociale media ontbreekt elke vorm van redactie. Iedereen die wil reageren krijgt daar de ruimte voor. Het is goed om van te voren na te denken en af te spreken hoe daarop te reageren. Krijgt de discussie een te negatieve klank, trek je als MR terug. De vaak kleine maar felle groep die op die manier discussieert, laat zich zelden op sociale media overtuigen en de negatieve spiraal die zo ontstaat kost veel te veel energie.

Tip 4: Net als op klassiekere platformen is de inhoud van een bericht niet altijd even duidelijk voor alle partijen. Schrijf je berichten dus helder, kort, in een voor iedereen begrijpbare taal én positief.

Tip 5: Gebruik sociale media alleen voor de MR-doeleinden en niet voor privé- of randzaken. Deel als MR dus geen video’s van pianospelende kittens.

Tip 6: Denk aan de privacy! Je mag wettelijk geen persoonlijke gegevens en foto’s van anderen delen zonder toestemming. Al helemaal niet van kinderen. Lees ook wat de Autoriteit Persoonsgegevens hierover schrijft.

Hoe gebruik je welk platform?

Facebook

  • Gebruik de Facebook-pagina van school om berichten namens de MR te plaatsen, zoals een oproep voor achterbanraadpleging, aankondiging van een bijeenkomst of uitslag.
  • Maak een besloten Facebook-groep aan voor MR-leden.

Twitter

  • Plaats korte berichtjes en links naar de website voor belangrijke gebeurtenissen;
  • Spreek een hashtag af bij een ouderavond en maak de reacties zichtbaar via een Twitter muur op een scherm.

WhatsApp

  • Hier kun je een MR-groep in aanmaken.

SurveyMonkey, Google Drive (formulieren)

  • Maak een enquête om de achterban te raadplegen.

Mentimeter

  • Stel vragen digitaal aan het publiek.

Padlet

  • Bouw een ideeënwand met digitale post-its;
  • Brainstorm met elkaar.

Tricider

  • Samen brainstormen en stemmen op de beste ideeën.

Dropbox, Onedrive

  • Wissel documenten uit en co-creëer stukken;
  • Deel bestanden met anderen in de cloud.

Google agenda

  • Publiceer de MR-agenda online.

Let wel: Veel programma’s en toepassingen worden gratis aangeboden. Dat is fijn, zolang je maar weet dat er bij gratis tools bijna altijd reclames tevoorschijn ‘poppen’, in-app aankopen zijn of functionaliteiten worden beperkt. Bekijk dus eerst even een preview voordat je tools of apps downloadt.